A vezetés olyan dolog, amelyhez nagyon fontos az éberség, a jó reakcióidő és a megfelelő ítélőképesség. Ha fáradt vagy, akkor egyik sem működik, ami nagyon veszélyes lehet a közutakon. Sajnos ezeket számok is alátámasztják hazai és nemzetközi viszonylatban egyaránt.

A közlekedési balesetek egyik jelentős kockázati tényezője a fáradtság és az elalvás. Ezek a tényezők jelentős veszélyt jelentenek mind a hivatásos sofőrökre, mind a mindennapi közlekedésben részt vevő autósokra. A fáradtság hatása a vezetési képességekre és a baleseti statisztikákra világszerte jól dokumentált.

Fáradtság hatásai a vezetésre

A fáradtság jelentősen rontja a vezetési képességeket, beleértve a reakcióidőt, a figyelmet és a döntéshozatalt. A fáradt vezetők gyakran nem képesek gyorsan és hatékonyan reagálni a váratlan helyzetekre, ami növeli a balesetek kockázatát. A fáradtság hatásai hasonlóak az alkoholfogyasztás hatásaihoz, például:

  • csökken a reakcióidő
  • romlik a látás
  • könnyebben hibáznak

A fáradság elég alattomosan tud lecsapni a vezetőkre. Ilyenkor gyakran hallucinálnak az útra dolgokat, homályossá válhat egy kicsit a látás, beszűkül a látótér, érzékennyé válnak a szemek a fényre.

Ez elalvás szinte észrevétlenül tör rá a vezetőkre

A kimerültség tud olyan szintekre emelkedni, amikor a sofőr nyitott szemmel alszik el a volánnál, és nem is emlékszik rá, csak furcsállja, hogy hogyan került át például a másik sávba. Ezeket az elbóbiskolásokat mikroalvásnak nevezzük. Egy ilyen pár másodperces mikroalvás alkalmával a sofőr 100 métereket halad vakon, az autó irányítás nélkül közlekedik.

elalvás vezetés közben

Aludj eleget, mielőtt a volánhoz ülsz!

Sajnos a fáradtság ellen nem megoldás sem a koffein, sem a hangos zene. A koffein hatása 20 perccel a fogyasztása után aktiválódik, de nem tart sokáig és utána még fáradtabb lesz az illető, mint előtte volt. Egy 20 perces alvás rengeteget javít az éberségeden! Többet azért nem javaslok, mert akkor átesel a mélyebb alvási fázisba, és nem fogsz tudni felkelni.

Állj meg ás pihenj! Ez most furcsa lesz, de érdemes a pihenés előtt (!) meginni egy kávét, mert pont addigra válsz éberré majd, ugyanis 20 perc alatt fejti ki a hatását a kis koffein bomba.

Magyarországi  baleseti statisztikák

Hazánkban a közlekedési balesetek nagy része köthető a fáradtsághoz és  vagy az elalváshoz. A KSH adataira alapozva, az elmúlt években az összes közlekedési baleset több mint 10%-át a fáradtság és az elalvás okozta. A hivatásos sofőrök különösen veszélyeztetettek, mivel hosszú munkaidőt töltenek a volán mögött, gyakran éjszaka vagy a hajnali órákban.

A magyar kamionsofőrök közt felmérés készült.  Majdnem 30-40%-uk számolt be folyamatosan jelenlévő alvási gondokról. A kialvatlanság és a rossz alvás minőség miatt sokan küzdenek álmossággal és koncentrációhiánnyal.

Nemzetközi viszonylatban sem fényes a helyzet

Hasonló tendenciák jellemzők az Egyesült Államokban is. A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) jelentése kimutatja, hogy évente több ezer baleset, köztük több száz halálos kimenetelű, oka a fáradtság.

Az Európai Unióban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adatai szerint a közlekedési balesetek körülbelül 20%-a a fáradtság következménye.

Japánban és Ausztráliában szintén jelentős probléma a fáradtság miatti balesetek aránya.

Megelőzési tervek, lépések

A fáradtság és az elalvás miatti balesetek megelőzése érdekében számos intézkedést kezdeményezett például a Magyar Rendőrség is.

  1. Munkaidő szabályozása: A hivatásos sofőrök esetében szigorúan szabályozni kell a munkaidőt és a pihenőidőket, hogy biztosítsák a megfelelő pihenést.
  2. Pihenőhelyek biztosítása: Az autópályák és főbb közlekedési útvonalak mentén megfelelő pihenőhelyek kialakítása, ahol a sofőrök biztonságosan megállhatnak pihenni.
  3. Figyelemfelhívó kampányok: A vezetők figyelmének felhívása a fáradtság veszélyeire és a pihenés fontosságára.
  4. Technológiai megoldások: Modern technológiák, mint például a figyelemfigyelő rendszerek és a vezetési szünetekre figyelmeztető rendszerek alkalmazása a járművekben.
  5. A kamionsofőrök esetében a matracokat minőségi darabokra cserélni.

Végezetül

Bármilyen megelőzési stratégia, terv legyen is életbe léptetve, ha a sofőrök maguk nem teszik meg a lépéseket. Eleget kell aludni, frissnek üdének kell lenni.  A gépjárműben legyen 18-23°C.

A fáradtság és az elalvás jelentős veszélyt jelentenek a közúti közlekedés biztonságára. Mind a magyarországi, mind a nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy ezek a tényezők nagymértékben hozzájárulnak a balesetekhez.